L-29 Delfín pohledem modeláře
HISTORIE

L-29 ve službách Slovenského letectva

Slovenské letectvo užívá ke dni 1.4.1999 letouny L-29, které mají tato trupová čísla: 1901, 1929, 1930, 2845, 2846, 3228, 3229, 3232, 3246, 3250, 3302, 3404, 3405, 3407, 2408 Hlavními uživateli jsou dva letecké útvary:

Vojenská letecká akadémia M.R Štefánika., výcvikové stredisko letectva Košice 2. školná letka má 11 ks L-29. Část z nich je po generální opravě.

33. stíhacie bombardovacie krídlo Malacky-Kuchyňa 1., 2. i 3. stíhacia bombardovacia letka má po 1 ks L-29. Letouny slouží k výcviku u letek, vyzbrojených Su-22M-4 a Su-25K. Dva Delfíny jsou po generální opravě a létají s novým nátěrem.

L-29 slovenský
Letecké opravny Trenčín provedly na tomto Delfínu generální opravu (foto LOT)

Po dobu existence samostatné Slovenské republiky přišlo její letectvo při haváriích o dva stroje L-29 (dne 15.3.1995 a 20.9.1996). Trupové číslo jednoho ze zničených letadel bylo 1928. V jednom případě pilot katastrofu nepřežil. Jde o dosud jedinou havárii spojenou se ztrátou života pilota v novodobé historii Slovenského letectva.

35 KB 34 KB
1.2.
1. Na letecké přehlídce SIAF 1999 byl vyfotografován tento L-29 v nové slovenské kamufláži
2. Na tomto snímku zachytil pan Ing. Špaček v Bratislavě levou stranu téhož letounu.

L-29 v Německu

Letectvo Národní lidové armády NDR (NVA DDR) užívalo od roku 1963. Celkový počet dodaných strojů činil 51. Prvních 12 kusů sloužilo v Rothenburgu u stíhací výcvikové jednotky JAG-15. Od poloviny roku 1964 létaly všechny L-29 v Bautzenu u jednotky JAG- 11, později přejmenované na FAG-25. Zde byly letouny užívány k elementárnímu i pokračovacímu výcviku. K bojovému výcviku vzlétaly i s raketnicemi R-57/4M na místě přídavných nádrží pod křídly.

Východoněmecké Delfíny byly vyrobeny v sériiích č.7, 8, 14,15 a 20 z let 1963 až 1966. Létaly s černými číly taktického označení od 311 do 374. Pořadí ani čísla neodpovídaly výrobním číslům a v číselné řadě byly mezery.

Kamuflován hnědými a zelenými skvrnami na horních a světlou modří na spodních plochách létal na konci své kariéry stroj č.338 (v.č.591525). Jinak létaly všechny Delfíny v NDR v barvě kovu, přestříkány bezbarvým ochranným lakem.

V roce 1980 již všechny Delfíny nahradily modernější Albatrosy. Sedm L-29 ztatilo východoněmecké letectvo při nehodách, šest strojů se zachovalo jako exponáty a zbytek byl sešrotován. Letoun L-29 patřil v německém letectvu mezi oblíbené stroje jak pro své kvalitní dílenské zpracování, tak díky výkonům a letovýn vlastnostem.


L-29 v USA

Několik strojů L-29 se po ukončení své aktivné služby v československém letectvu dostalo do USA. První stroje se na americké obloze objevily prostřednictvím společnosti pana Miro Slováka. Jednalo se o verzi L-29 R a stroje byly před exportem modifikovány např.úpravou závěsníků pro možnost nesení dalších přídavných nádrží. Letadla se objevují na leteckých dnech a jejich majitelé je užívají k létání pro radost.

L29 v USA
Delfín se svým novým majitelem na leteckém dnu v USA (foto via Roberet Schwartz)

Pan Robert Schwartz z Davenportu je jedním z majitelů L-29 R, který se snaží uvést svůj stroj do přesné podoby, v jaké létal v době své slávy v ČSLA.
27 KB 22 KB
3.4.
3. Perfektně zrestaurovaný letuschopný L-29 R s americkou imatrikulací.
4. Letoun pana Schwartze prodělává celkovou opravu.
zpět
Zpět