Slovenské letectvo užívá ke dni 1.4.1999 letouny L-29, které mají tato trupová čísla:
1901, 1929, 1930, 2845, 2846, 3228, 3229, 3232, 3246, 3250, 3302, 3404, 3405, 3407, 2408
Hlavními uživateli jsou dva letecké útvary:
Vojenská letecká akadémia M.R Štefánika., výcvikové stredisko letectva Košice
2. školná letka má 11 ks L-29. Část z nich je po generální opravě.
33. stíhacie bombardovacie krídlo Malacky-Kuchyňa
1., 2. i 3. stíhacia bombardovacia letka má po 1 ks L-29. Letouny slouží k výcviku u letek,
vyzbrojených Su-22M-4 a Su-25K. Dva Delfíny jsou po generální opravě a létají s novým
nátěrem.
Po dobu existence samostatné Slovenské republiky přišlo její letectvo při haváriích o dva
stroje L-29 (dne 15.3.1995 a 20.9.1996). Trupové číslo jednoho ze zničených letadel bylo
1928. V jednom případě pilot katastrofu nepřežil. Jde o dosud jedinou havárii spojenou se
ztrátou života pilota v novodobé historii Slovenského letectva.
1. | 2. |
---|
Letectvo Národní lidové armády NDR (NVA DDR) užívalo od roku 1963. Celkový počet
dodaných strojů činil 51. Prvních 12 kusů sloužilo v Rothenburgu u stíhací výcvikové
jednotky JAG-15. Od poloviny roku 1964 létaly všechny L-29 v Bautzenu u jednotky JAG-
11, později přejmenované na FAG-25. Zde byly letouny užívány k elementárnímu i
pokračovacímu výcviku. K bojovému výcviku vzlétaly i s raketnicemi R-57/4M na místě
přídavných nádrží pod křídly.
Východoněmecké Delfíny byly vyrobeny v sériiích č.7, 8, 14,15 a 20 z let 1963 až 1966.
Létaly s černými číly taktického označení od 311 do 374. Pořadí ani čísla neodpovídaly
výrobním číslům a v číselné řadě byly mezery.
Kamuflován hnědými a zelenými skvrnami na horních a světlou modří na spodních plochách
létal na konci své kariéry stroj č.338 (v.č.591525). Jinak létaly všechny Delfíny v NDR v
barvě kovu, přestříkány bezbarvým ochranným lakem.
V roce 1980 již všechny Delfíny nahradily modernější Albatrosy. Sedm L-29 ztatilo
východoněmecké letectvo při nehodách, šest strojů se zachovalo jako exponáty a zbytek byl
sešrotován. Letoun L-29 patřil v německém letectvu mezi oblíbené stroje jak pro své kvalitní
dílenské zpracování, tak díky výkonům a letovýn vlastnostem.
L-29 v USA
Několik strojů L-29 se po ukončení své aktivné služby v československém letectvu dostalo do
USA. První stroje se na americké obloze objevily prostřednictvím společnosti pana Miro
Slováka. Jednalo se o verzi L-29 R a stroje byly před exportem modifikovány např.úpravou
závěsníků pro možnost nesení dalších přídavných nádrží. Letadla se objevují na leteckých
dnech a jejich majitelé je užívají k létání pro radost.
3. | 4. |
---|